Всеукраїнський експеримент
Серед визнаних на Миколаївщині професіоналів, відданих педагогічній справі, - учителі початкових класів, методисти: Валентина Володимирівна Котенко та Надія Василівна Хижняк. Вони проводять експериментальні дослідження з проблеми «Формування інтелектуальної культури особистості у межах загальноосвітнього навчального закладу» в рамках всеукраїнського експерименту, проведеного на виконання наказу МОН України від 06.04.06. № 271в Миколаївській області. Керівник експерименту – Митник Олександр Якович, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної і початкової освіти Київського міського педагогічно університету ім. Б .Д. Грінченка.
Серед навчальних предметів, які полюбляють учні початкових класів, – математика і логіка. Тому й методичні розробки учителів Хижняк Н.В. та
Котенко В.В. присвячені навчанню математики, яка насамперед сприяє формуванню культури мислення молодшого школяра, а саме:
• дослідницького інтересу, прагнення до пошуку;
• аналітичності розуму, логічного, дивергентного мислення;
• якостей мислення: гнучкості, самостійності, критичності;
• інтелектуально-творчих умінь: планувати свої дії на декілька кроків уперед, розмірковувати, знайти конструктивне рішення проблеми .
Учитель-методист Котенко Валентина Володимирівна
На думку Валентини Володимирівни Котенко, одним з головних напрямів якісної перебудови освітньої системи є перехід від концепції підтримуючого до концепції випереджаючого навчання, орієнтованого на майбутнє. Такий підхід є актуальним, оскільки значна частина знань старіє протягом 3—5 років. Через це головну увагу в навчальному процесі педагог приділяє розвитку творчих можливостей школяра, його здібностей до самостійних дій. Учитель вважає, що підвищена увага до математики справедлива й закономірна. Валентина Володимирівна переконана, що сформувати культуру мислення можна за умови організації навчально-творчої діяльності учнів на уроках математики. Навчальна творчість під час вивчення математики – це вид діяльності, спрямованої на розв’язування навчально-творчих завдань, до яких вона відносить: комбіновані завдання, завдання з логічним навантаженням, завдання на конструювання, на кмітливість.
Учитель-методист Хижняк Надія Василівна
Надія Василівна Хижняк розглядає творчість як створення чогось нового на суб’єктивному рівні, коли дитина відкриває виключно для себе щось нове: арифметичну властивість, певну закономірність, новий спосіб розв’язання задачі . Від таких «відкриттів» діти отримують велике інтелектуальне задоволення, справжню насолоду, у них поліпшується настрій. Чим більше створюватиметься для учнів ситуацій утруднення, які вони спроможні подолати, тим частіше вони переживатимуть радість відкриття, тим інтенсивніше в них розвиватиметься інтерес до знань. Отже, результатом навчальної творчості є самовдосконалення, саморозвиток особистості.
Участь у експериментальній роботі допомагає учителям розв’язувати такі завдання:
• ознайомлення учнів з основними видами завдань з логічним навантаженням, шляхами і способами їх розв’язання;
• формування вміння раціонально організовувати мислительну діяльність, розмірковувати, робити висновки, доводити;
• розвиток логічного мислення, просторових уявлень, винахідливості, кмітливості, зосередженості під час розв’язування практичних завдань.
Успішне оволодіння навчальним матеріалом допомагає учням вийти на високий рівень досягнень з усіх навчальних дисциплін, про що й свідчать успіхи вихованців Валентини Володимирівни Котенко та Надії Василівни Хижняк.
|